Majú občania právo žiadať o jasné dopravné značenie ?
Už sa to stalo aj Vám? Auto zaparkované na chodníku, popri 3 dalších vozidlách, je zrazu preč. Prvá prichádza myšlienka o zlodejoch, ale… imobilizér ste aktivovali, a tiež: prečo by zmizli všetky 4 autá naraz? A potom príde na um tá lepšia alternatíva: auto možno odtiahli na príkaz mestských policajtov! Odľahlo Vám, veď Váš majetok je pravdepodobne v poctivých rukách mestskej odťahovej služby.
Pre istotu si ešte prezriete dopravné značenie, či ste neprehliadli zákaz státia, zastavenia, alebo nebodaj časom vyblednutú žltú či bielu čiaru (stáli tam 3 autá, a pri parkovaní pomedzi ne ste na značky veľmi nepozerali), ale ani teraz žiadne dopravné značenie nevidíte. V reštaurácii naproti Vám prezradia, ze na tom mieste pravidelne odťahujú autá “už roky”, a aj dnes, v sobotu doobeda, odtiahli všetky 4 vozidlá, ktoré na chodníku stáli – veď skúste sa popýtať na č. 159.
Voláte 159, a k veľkej radosti sa dozviete, že Vaše auto je v bezpečí, na parkovisku odťahovej služby, v Petržalke. Ste zachránení, lebo v aute máte aj klúče od bytu a niektoré doklady. Teraz už je to jednoduché: stačí si auto vyzdvihnúť a zaplatiť pokutu aj poplatok za odtiahnutie.
Na parkovisku odťahovej služby, ktoré je kúsok od bývalého historického Starého mosta, 350m od brehu Dunaja, je však iba vrátnik, a osoba ktorá je za výdaj vozidiel platená si niekam odskočila. Voláte 159ku druhý raz, a príjemne jednajúci zamestnanec mestskej polície na druhom konci telefonického spojenia Vám dá mobilné číslo na personál výdaja vozidiel.
Po 30 minútach čakania je zodpovedná osoba na mieste a Vaše auto je za 99 EUR vo Vašich rukách. Pred podpisom papierov ste sa uistili, že odťahovka Vášho miláčika nepoškodila, a drobné škrabance, ktoré ste si spôsobili sami už pred týždňom, ste im na hlavu nehodili – máte predsa tiež svoje svedomie. Hlavné je, že klúče od bytu aj auto sú opäť vo Vašich v rukách, a ešte treba počkať na policajnú hliadku – vybaviť pokutu, za parkovanie. V čakacej miestnosti odťahovej služby je na stene dokonca vyvesená kópia ustanovenia zákona č. 8/2009 Z.z., so zvýrazneným paragrafom §25 ods. 2, ktorý umožňuje státie vozidiel na chodníku, ak ostane pre chodcov priestor minimálne 1.5m. Mestská polícia je preto v práve! Korektným správaním získate pokutu len 20 EUR aj s kupónmi a hotovo: za 119 EUR máte naspäť svoje auto, ste múdrejší o poznatok ohľadom 1.5m priestoru pre chodcov pri parkovaní (na chodníku bez značenia), a zlý prízrak krádeže auta je štastne zažehnaný.
Ale podvedomie Vám napovedá, že tu niečo úplne vporiadku nie je. Čo také?
Chodník popri budove STU na Námestí slobody nie je cez víkendy nijako exponovaný. Odtiahnutie vozidla je úplne adekvátne, keď stojace vozidlo obmedzuje dopravu, vstup do garáží, frekventovaný prechod pre chodcov, či zásobovanie supermarketu. Ale prečo je treba odťahovať autá z prázdneho chodníka cez víkend, a kde sú tí rozčúlení blokovaní chodci? Oveľa účinnejšie opatrenie by bolo nasadiť zle zaparkovaným vozidlám papuču, lebo okoloidúce autá by si naisto všimli, že tam sa parkovať nesmie. Auto s papučou vyzerá smiešne – skoro ako chlap pod papučou – a nepozorní vodiči aj ich autá, by tak boli vystavení posmešným pohľadom okoloidúcich chodcov a iných vodičov celé hodiny. Naproti tomu, odtiahnutie auta trvá 10 minút, a naviac: 1) dané miesto je hneď prázdne, čakajúce na svoju ďalšiu obeť bez akejkoľvek výstrahy, 2) odťahová služba inkasuje svojich 99 EUR za odvoz každého vozidla. Riešenie odťahovou službou je teda rýchle, ziskové, a udržuje miesto prázdne – v stave pasce. Však ani Vy by ste nezaparkovali vedľa auta s papučou…
Začína nám to dávať zmysel? Systém “pomáhať a chrániť” by predsa mal pomáhať. Nemal by náhodou systém s takýmto cieľom pomáhat občanom aj vyhnúť sa nepríjemnostiam s odťahovou službou alebo tiež “zbytočným” pokutám na miestach, kde k tomu akosi pričasto dochádza?
Umiestnenie jasného dopravného značenia s varovaním že “vozidlá odtiahnu” (ak auto stojí mimo vyznačeného priestoru) na Námestí slobody pri Fakulte architektúry STU, kde “autá odťahujú z chodníka už roky” by však spôsobilo nasledovné: 1) odťahová služba by prišla o čast stabilného zisku, 2) mestskí policajti by boli ušetrení o časť každodenných starostí (predpokladáme, že z udelenej pokuty službukonajúci policajti žiadne % nedostávajú).
Zavrhnime teraz aj kacírsku myšlienku, že by odťahová služba mohla byť dohodnutá s mestskou políciou na tolerovaní neoznačených parkovacích priležitostí v centre mesta, kde k parkovaniu často dochádza v rozpore s dopravnymi predpismi, a pýtajme nasledovné:
Má občan právo žiadať o umiestnenie jasného dopravného značenia na miestach, kde dlhodobo a často dochádza k porušovaniu dopravných predpisov z dôvodu nepozornosti alebo časovej či priestorovej núdze (aj pri parkovaní), a na ktorých sú veľmi často udeľované pokuty?
A mohla by taká žiadosť byť automaticky generovaná v rámci spolupráce medzi mestskou a dopravnou políciou s cieľom znižovania počtu dopravných priestupkov v meste?
V časoch informatizácie štátnej správy, by taká žiadosť mohla byť generovaná aj databázou evidencie údajov o parkovacích prietupkoch, ak sú miesta udeľovania pokút presnejšie evidované. Súčasný systém však akosi preferuje pokuty a odťahovú službu, pred snahou o znižovanie počtu priestupkov, a to je zjavná chyba systému. Ak by bol pracovník polície odmeňovaný za nastolenie poriadku = zníženie počtu prietupkov, mal by dostávať aj odmenu (napr. 50 EUR) za žiadosť o jasné dopravné značenie, v miestach kde k priestupkom často dochádza. Takýto mechanizmus by snáď zabezpečil poriadok v meste aj bez zbytočného šikanovania vodičov.
Veď 95% automobilov na Námestí slobody v Bratislave pri parkovaní na chodníku vedľa budovy STU ustanovenia zákona č. 8/2009 Z.z. porušuje. Stačí sa tam ísť pozrieť. Biela čiara na ceste takmer neviditeľná (aj za státie na nej Vám môžu odiahnuť vozidlo) a na chodníku žiadne značenie nie je. Majú si so sebou vodiči nosiť pásové meradlo = meter ak chcú v Bratislave parkovať? Alebo je nutné parkovacie čiary na chodník nastriekať svojpomocne, a zabezpečiť tak poriadok namiesto Odboru cestnej dopravy a pozemných komunikácií? Žiadosť o určenie použitia trvalého dopravného značenia na ceste I. II. a III. triedy sa dá stiahnuť z internetu, vyplniť aj podať. Má však táto činnosť byť vykonávaná občanmi alebo skôr mestskou či štátnou správou?
Veď cieľom polície nie je udeľovanie pokút, ale zabezpečenie poriadku. Navyše, cieľom polície je aj “pomáhať a chrániť”, a slušný občan by mal mať pocit, ze polícia je vždy s ním a na jeho strane, s cieľom pomáhať a chrániť ho pred zlodejmi, nebezpečnými vodičmi, ako aj pred pazúrmi odťahovej služby. Dúfajme, že všetci tomu naozaj veríme… lebo by to tak malo byť.
Ale prečo potom nie je na Námestí slobody, pri Fakulte architektúry STU v Bratislave, už roky poriadne dopravné značenie (biele čiary na chodníku vymedzujúce priestor kde auto ešte môže stáť) s výstrahou, že vozidlá blokujúce miesto pre chodcov môžu byť odtiahnuté?
Žeby tu namiesto činnosti mestskej a dopravnej polície v prospech občanov, v tichosti fungovala spolupráca medzi odťahovou službou a zložkami štátnej správy, s cieľom dosahovania zisku na úkor daňových poplatníkov a naivných občanov?
Celá debata | RSS tejto debaty